Nyhedsbreve der slår fejl

Derfor melder folk sig fra dit nyhedsbrev

20 nyhedsbreve inden for relativ kort tid.

Da en kunde hos den danske webshop Småhjerter modtog den massive mængde nyhedsbreve, fik hun nok. Hun skrev derfor en besked på firmaets Facebook-side, for at høre dem, hvorfor de dog sender så mange nyhedsbreve ud; om de ikke er klar over, at det er uinteressant og tenderer spam.

Episoden er god at lære af.

Emailmarkedsføring virker – siger Christina Klitsgaard

Nyhedsbreve er rigtig gode til at skabe relationer til kunderne. Nyhedsbreve er fantastiske til salg. Eksperten Christina Klitsgaard slår gerne et slag for, at emailmarkedsføring er vejen frem. Og hun har ret. Nyhedsbreve er effektive. Hvis du forstår at gøre det rigtigt.

Og lad mig slå fast med syv-tommer-søm. Det er ikke en god strategi at spamme dine kunder med 20 nyhedsbreve på 11 dage. MEDMINDRE du har noget virkeligt værdifuldt at fortælle dem. Og helt ærligt det tror jeg ikke på, at du har så ofte. 20 nyhedsbreve fyldt med sælgende tekst og henvisninger til nye produkter, tilbudsvarer og lignende er ikke en god strategi for markedsføring med nyhedsbreve.

Nyhedsbreve virker når de er gjort rigtigt

Når du sender nyhedsbreve ud, skal du huske, at du skal give dine læsere noget af værdi. Det kan sagtens være et godt tilbud – men gentagende salgssnak får modtagerne til at melde nyhedsbreve fra.

Dårlig strategi for nyhedsbreve giver bagslag

Siden kunden skrev – venligt – på Småhjerters Facebook-side har flere klaget over de mange mails. Firmaet undskylder sig med, at de har fået nyt mailsystem. Hvordan det forklarer, at det er forskellige mails, der kommer ud (og altså ikke den samme, som fejlagtigt sendes ud et hav af gange), ved jeg ikke. Jeg har henvendt mig til Småhjerter for at høre deres tanker omkring emailmarkedsføring og den massive mængde af nyhedsbreve. Småhjerter har ikke vendt tilbage til mig. De ved godt, at jeg skriver dette blogindlæg – bare for lige at få det på det rene.

Og så vil jeg gerne lige understrege, at jeg intet har at udsætte på Småhjerter. Mange roser dem for gode produkter og fantastisk kundeservice. Tror da faktisk også, at jeg selv har handlet der en gang. I hvert fald har jeg modtaget deres nyhedsbrev. For lang tid siden meldte jeg det fra. Af nøjagtig samme årsag, som kunden der skriver om de 20 nyhedsbreve: Overload af ligegyldigheder. Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke er fan af deres strategi for håndtering af nyhedsbreve.

2 kommentarer til Nyhedsbreve der slår fejl

  • Jeppe Bech skriver:

    Det burde være indlysende at man ikke skal sende ud SÅ ofte – men det er det så bare ikke for alle.

    Når du skriver: “Nyhedsbreve er effektive. Hvis du forstår at gøre det rigtigt.” skylder du så ikke at komme med et mere konkret bud på hvordan man gør det rigtigt?

    • Monica Jørgensen skriver:

      Hej Jeppe.
      Jo, det kan du måske godt mene. Men det er jo lige præcis den slags, jeg lever af; rådgivning om kommunikation. :-)

      Men på bloggen er der flere indlæg om nyhedsbreve – og ellers kan jeg anbefale, at du melder dig til Christina Klitsgaards nyhedsbrev. Hun er ekspert udelukkende i nyhedsbreve. Jeg får intet for at reklamere for hende; ja, hun ved da faktisk slet ikke, at jeg gør det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>